Vart är vår värld påväg?

Läser tidningar, pratar med vänner och man hör nästan varje dag hur människor blir misshandlade, rånade och ibland även mördade. Helt sjukt.
Som i fredagskväll, Norba 16 år mördad i Södertälje. Hon hade varit på tjejmiddag, hennes syster skulle hämta henne utanför huset och hon går ut. Just då, just den minuten som hon står ensam kommer den psykiskt störda mannen förbi. Bara en halvtimme tidigare hade han ringt psyket och sagt att han kände för att mörda någon men de tog inte honom på allvar. Därför blev Norba, endast 16 år hans offer. Pratade med Evelyn, hon bor precis där det hände och kan nästan se mordplatsen från sitt sovrumsfönster. Hon hörde Norbas skrik när hon blev knivhuggen. Det första jag tänkte på när jag hörde var det var någonstans det hände var att tänk om det hade varit Evelyn som var ute just den minuten, tänk om det hade varit hon som skulle möta upp Thomas, eller ta luft eller vad som helst. Då hade inte hon funnits nu, då hade inte hon kommit hem till mig på torsdag som planerat. Hemsk tanke, usch. Ni kan läsa mer om Norba här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2842751.ab

Sedan pratade jag även med min kära vän Måns nere i Malmö idag.
Han var ute och festade i lördags, påväg hem och ser hur ett par killar förföljer honom.
Utan att han gjort någonting mot dem, hoppar killarna på honom, sparkar på honom och slår på honom. Ni kan läsa om det kortfattat här: http://sydsvenskan.se/malmo/article343816.ece
Är inte detta sjukt? Man hör mer och mer sånt här för varje dag, månad, år som går. Kan man inte gå säkert någonstans längre? Vart är vår värld påväg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback